kasih buat Adam

Sebenarnya, aku begitu kasihan kepada Adam hari ini

Ramai dalam kalangan Adam kini sudah hilang kekuatannya

Sudah hilang kepimpinannya

Sudah hilang perjuangannya

Lantaran banyaknya dugaan yang kau tempuhi wahai Adam

Aku kasih padamu kerana kamulah harapan kami

Harapan untuk membela Islam

Tapi aku kecewa dengan Adam hari ini

Adam yang aku harap2kan dapat melindungi kesucian agama Islam yang suci kini terbuai dengan keasyikan duniawi.

Cinta wanita telah membutakan kalian sehingga kalian tegarnya untuk menggadaikan harga diri yang kalian miliki

Aku juga kasihan padamu Adam kerana banyaknya ujian yang mendepani perjalananmu

Terdedahnya aurat-aurat golongan Hawa menyebabkan kalian terpikul dosa-dosa kecil dek memandangnya dengan pandangan yang diserta nafsu

Arus dunia tanpa sempadan bagaikan laut dosa andai dirimu tak berhati-hati mendayung perahu di lautan yang maha penuh dan sarat dengan godaan mata dan nafsu

Sekali kau terkapar dalam arus tersebut, sedikit demi sedikit iman mu tergugah lantaran maksiat mata dan hati. Andai kau tak tegah, maka dirimu susah. Dosa yang sedikit itu akan berkumpul menjadi titik hitam dalam hatimu lalu membutakan matamu sehingga kau tak dapat lagi melihat dunia ini dengan suluhan iman. Pandanganmu akan kemuliaan kian kabur, dan kau akan semakin jauh daripada Ilahi. Sekali kau jauh, susah untuk kau rapatkan kembali melainkan mujahadah yang tiada sudah.

Beratnya dugaanmu Adam

Andai tak punya iman yang teguh pasti kau akan jatuh wahai Adam

Adam, aku mengasihimu kerana Allah

Ku pinta padamu Adam, tolonglah..

kembalikanlah kegemilangan kaummu seumpama gemilangnya di zaman Rasulullah dan para salafussoleh

Adam, usahlah terlalu mengejar cinta wanita yang murah

Kamu selayaknya mendapat wanita yang semulia Khadijah, Aisyah, mahupun Fatimah

Hanya jika kamu menjadikan Rasulullah saw sebagai contoh

Dalam setiap sudut hidupmu

Adam, ku seru padamu… usahlah meremehkan perihal bertandang jemaah di masjid

Kerna di situ terletaknya kekuatan

Aku sedih kerna masih ada antara kalian yang membuai maksiat tatkala azan bergema. Langsung tidak dihiraukan panggilan itu. Ku inginkan Adam yang bingkas bangun meninggalkan segala urusan dunia yang tidak penting tatkala berkumandangnya panggilan menyembah Ilahi. Yang tidak sabar-sabar bertemu Tuhannya dalam saf-saf cintaNya.

Comments

Anonymous said…
Salam...

Tiada daya upaya dan tiada kekuatan bagi Adam melainkan dengan ALLAH Yang Maha Tinggi, Maha Agung.

Popular posts from this blog

tiada kata untuk aku ungkapkan sebagai judul

Network Definition