Wednesday, September 10, 2014

This is the time

   Bismillahirrahmaanirrahiim.....


it has been more than a year I left this blog behind. A lot of things happened in this long duration. Big changes. And now it becomes more complex when it is time to marry.... I hope this can bring a lot of deeds in me and others


Alhamdulillah

Thursday, May 9, 2013

SELEPAS MENDAPAT AMANAH

Assalamualaikum.....

hmmm.... selepas mendapat amanah itu... hidup 100% dah terarah kepada yang satu... walaupun hidup sekarang masih lagi tak berapa nak begitu terurus tapi sedikit demi sedikit akan berubah ke arah yang lebih baik.

Selepas mendapat amanah, aku lebih nampak dengan jelas apa  yang berlaku sekarang. Apa punca kepada apa yang berlaku dan aku dah nampak cara macam mana nak selesaikan semua masalah yang berlaku ini. Namun ianya tak mudah dan jalannya panjang.................................

Selepas mendapat amanah... pemikiranku terus dipusing 360 darjah..... 

Selepas mendapat amanah....aku terikat...hanya kepada Dia aku menjual diriku.. walau ujian yang hebat datang melanda.... hanya pada Dia aku berharap....

Sunday, April 7, 2013

Setahun sudah

Assalamualaikum


Alhamdulillah..

Dah lama sangat rasanya aku tinggalkan blog ni. Dah hampir setahun. Dalam masa setahun ni, memang sangat banyak perubahan yang berlaku ke atas diriku. Perubahan memang tak nampak tapi ia sangat besar. Mengubah banyak perkara namun orang tak bisa nampak. Biarlah Allah saja yang tahu apa yang berlaku. Hmmmm...

Dalam masa setahun ni, banyak suka duka yang telah ditempuh, mengajar aku erti kedewaasan. Mengajar aku lebuh matang. Setahun ini, aku belajar banyak perkara... Setahun ini juga tak sunyi dari derita sengsara...

Monday, April 23, 2012

tentang cita-cita ..tentang kerja..

Idea pasal nak tulis benda ni dah terjelma 2-3 hari yang lepas. Sekadar bermain-main di minda sahaja. Aku memang teringin laam dah nak tulis pasal benda ni. Benda ni memang sangat memberi tekanan dalam hidup aku dan aku rasa kepada orang lain juga. Benda ni pasal kerja la. Bukan la nak cerita pasal kerja tu sendiri tetapi kepada pencapaian seseorang dalam hidup la. Tapi bila bercakap pasal pencapaian hidup ni kebanyakan orang akan mengaitkannya dengan kerja, karier, pendapatan dan lain-lain perkataan yang ada kaitan dengan pencapaian yang bersifat duniawi ni la. Ok.. dalam entri ni aku nak cerita segala yang terpendam dalam sanubari aku sebagai seorang manusia yang hidup pada zaman ini.

Kalau diimbas balik semasa aku kanak-kanak, aku punya cita-cita yang pelbagai. Antara yang pernah aku ungkapkan..

Masa aku masih mentah dalam umur 2-3 tahun tatkala baru boleh bercakap, aku ditanya oleh saudara mara.

Saudara : timah besaq nanti nak jadi apa ?
Timah : Beruk

Percayalah. Itulah yang mak aku cerita.

Perkataan cita-cita pertama kali aku dengar adalah semasa aku berada dalam darjah satu. Masa tu cikgu Fathiyah selaku guru kelas menemuduga setiap pelajar dalam rangka mengisi borang yang tak silap aku berwarna biru. Aku menyatakan 3 cita-cita iaitu cikgu, doctor dan polis. Itu saja kerja yang aku tahu pada waktu itu. Ada dalam kalangan rakan sekelas yang menyatakan ingin menjadi “ komunis”… hahaha.. aku rasa mereka maksudkan askar.

Beranjak usia cita-cita lain pula yang terungkap. Dalam usia 10-11 tahun aku mengungkapkan cita-cita lain iaitu saintis, akauntan, professor, dan tak ketinggalan pelayan restoran. Pelayan restoran ??? alasan yang dikemukakan adalah, suka dengan pakaian seragamnya dan dapat makan yang sedap-sedap, kalau tak habis boleh bawa balik. Betapa kolotnya pemikiran ketika itu.

Beranjak ke sekolah menengah cita-cita berubah kepada pensyarah. Wah… begitu prestijnya. Sedap didengar. Dengan bangganya….

Sungguhpun aku menyatakan cita-cita namun usahaku tidaklah menjurus kepada apa yang aku cita-citakan. Pada aku belajar je lah dulu nanti nak masuk universiti buatlah keputusan. Aku bagaikan tiada fokus. Ya itulah aku dulu dan juga kini.

…..
Mungkin juga aku ni bodoh. Mempersiakan peluang yang ada. Tapi aku perlu sedar bahawa apa yang berlaku sudah ditetapkan sejak azali lagi. Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk hambaNya. Aku begini kerana aku yang ingin begini. Segalanya pilihan aku sendiri dan apa saja yang berlaku ke atas ku, aku tidak menyalahkan orang lain. Aku menjadi dewasa dengan pengalaman seumpama ini. Sesungguhnya cabaran ini tak dapat dirasakan oleh orang lain. Apa yang orang lain fikir tentang aku tak penting tapi apa yang penting adalah ketenangan aku dalam menjalani sebahagian daripada kehidupan ini.

Ya.. mungkin aku kesempitan dalam kehidupan ini. Tapi itulah yang terbaik buat aku. Bagaimana? Dengan kesempitan ini aku menjadi manusia yang bersederhana. Aku tidak berpeluang untuk berasa sombong dan bongkak. Dia tahu, mungkin aku akan bangga dir dan riak dengan kedudukan dan harta yang dimiliki.

Sungguhpun kita rasa kita ni ada kerja yang hebat, hidup senang, namun ada kala itu tak betul-betul merupakan satu kejayaan yang azali. Ada apa dengan kekayaan yang melimpah andai hidup terpaksa menanggung beban tekanan yang amat menyiksa jiwa


Aku suka begini. Biarpun hidup sederhana asalkan jiwa tidak tersiksa. 

Friday, April 20, 2012

keserabutan hari ini

Hai korang..

Aku kini sudah menjadi seorang yang hampir sempoi dalam penulisan. Perasan tak ?? kalau dulu di awal penulisan aku seorang yang begitu « corteous » dalam berbahasa namun kini aku berubah menjadi entah apa-apa. Aku ni ada masalah split personality ke ha ?? entah lah aku pun tak pasti. Hmmm. Aku kekadang seronok baca blog orang yang ayat2nya sempoi dan melucukan tapi aku tak reti nak tulis macam tu. Mungkin itu adalah sebahagian daripada bakat semulajadi. Aku tak ada bakat.
Apa aku nak cerita hari ni?? Aku semalam terfikir nak tulis pasal kerja aku tapi tak ada mood pulak nak buat ayat pasal kerja ni. Aku ni sekarang tengah tension sbb kerja aku pending ni. Ya la.. aku kerja kan dalam bidang media, so memang medium la. Kena deal dengan 2 pihak. Kita jadi orang tengah. So bila ada masalah dengan satu pihak, kerja kita dengan satu pihak lagi pun pending lah. Hmm.. aku plak cuma kuli je kat sini. Nak buat keputusan sendiri pun tak boleh.

Ha… ni tadi ada ujian sikit untuk aku. Tadi ada la satu pihak tu call aku pasal kerja ni la kan. Pas tu dia cakap agak lantang la juga sampai aku agak terkesima la konon. Angin jugak aku rasa. Macam nak marah jugak. Lepas habis cakap tu aku pun terkata « cakap elok2 x boleh ke ? » aku rasa macam nak marah sangat. Sangat sakit hati aku diguris dengan nada sebegitu. Tak dela.. kok ye pun cakap la elok2… isshhh… aku memang agak tak boleh sabar lah jugak tadi ni.. tapi sabar..sabar..cool down ok… tau x ? aku ni bila orang marah atau buat aku marah senang sangat nak hilang sabar. Aku akan kata balik kat orang tu.. x baik kan ? tu la kelemahan aku. Dan lepas buat tu aku akan rasa menyesal sangat.

Dan apabila semuanya dah settle aku rasa ok.. haaii…mcm mana la nak kawal sikap buruk ni.

Ok lah… aku stop kat sini dulu. Boss suruh buat contact report tapi belum siap la lagi… yay…esok cuti.. tapi cuti2 aku pun terhad jugak..

Wednesday, April 18, 2012

organ donation

hi allz..
the meaning of life is when we can give something to others. that is some meaning of life to me. it is no use to live by being individualistic and selfish. I admit that I am not as good as others in term of giving. because I think that i am not so affordable to give. me also lack. but i want to be a giver. it such a long time i have think about this. i want to donate all my organs and tissues for those who need after my death. i have filled the form today which can be downloaded from this site http://www.mst.org.my/donorreg.html. then you need to post it to National Transplant Resource Center. I hope I can bring some hopes and happiness in life of the people who are suffered by this decision. I will never regret. The Gift of Life is Ours to Give

Tuesday, April 17, 2012

guilty

Assalamualaikum...

its now 1.05 p.m, and I'm here in front of my pc write something in my blog. a new looks blog. with orangeful color... so cheer.. what I am going to nag today?? haa... actually I want to express about my feeling. can I? I feel guilty to one of new friend. Actually I've known her about less than 2 month ago. I admit she's so cheerful, kind-hearted, friendly. but i couldn't make close with her. because the difference of personalities. i am solid quiet, so passive with low voice. but she have a loud voice. talking a lot. i cannot adapt to talk with her nicely. i dont know what to talk with her.. dear you.. I am really sorry for undelivered friendship.